Algemeen
Al Andalous is toegankelijk voor leerlingen met een islamitische identiteit vanaf 4 jaar. De school heeft de wens een plek te bieden waar leerlingen graag vertoeven en zich veilig voelen. Naast de cognitieve, sociaal-emotionele en geestelijke ontwikkeling van de leerling, wordt ook de beleving van het islamitische geloof gestimuleerd.
De school ziet het als een opdracht kwalitatief goed onderwijs te verzorgen aan moslimleerlingen van alle nationaliteiten en aan een ieder die zich kan vinden in de uitgangspunten van de school.
De opvoeding van de leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door enerzijds de waarden en de normen vanuit de islamitische belevingswereld (zoals die zijn opgeschreven in de heilige Qoraan en overgeleverd in de Sunnah). En anderzijds door de waarden die in het kader van actief burgerschap en sociale integratie zijn geformuleerd.
De school streeft naar een goede afstemming tussen het aangeboden onderwijs en de belevingswereld van de leerling. De pedagogische visie die wij daarbij voor ogen hebben is gebaseerd op drie kernbegrippen: rust, regelmaat en reinheid.
Binnen de groepen heerst een rustig klimaat. Zo ontstaat er een veilige leersituatie.
Het pedagogisch klimaat schept de voorwaarde dat de leerling zich veilig voelt, waardoor zijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid vergroot worden. Het uiteindelijke leerdoel van het primair onderwijs is, dat elke leerling zo goed mogelijk wordt voorbereid op het voortgezet onderwijs en de wereld waarin de leerling leeft.
Het onderwijs is zodanig ingericht dat de leerlingen binnen een tijdsbestek van acht aaneensluitende jaren de school kunnen doorlopen. Hiermee wordt een basis gelegd voor het aansluitend volgen van voortgezet onderwijs, zoals vastgelegd in de Wet op het Primair onderwijs.
De school richt zich op het evenwichtig bereiken van de voorgeschreven kerndoelen. De voortgang van de leerontwikkeling van leerlingen wordt regelmatig gemeten en geëvalueerd. Daarbij worden methodegebonden toetsen en landelijke toetsen als basis genomen. Door middel van trendanalyses, analyse van de ontwikkeling van de vaardigheidsscores van kinderen wordt door opbrengstgericht werken de onderwijskwaliteit geëvalueerd en geoptimaliseerd.
De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt ondersteund door de methode Kinderen en hun Sociale Talenten alsmede het programma van het Groepsdynamisch Onderwijs (GDO). Met de observatielijsten van KIJK en de sociale competentie observatielijst (SCOL) wordt de ontwikkeling van leerlingen in kaart gebracht.
De school gaat ervan uit dat de begeleiding van leerlingen gedurende hun schoolloopbaan thuis en op school op elkaar aansluiten. Samen met de ouders/verzorgers draagt de school de verantwoordelijkheid voor onderwijs en opvoeding van de leerlingen. Daarom is er regelmatig contact tussen de school en de ouders/verzorgers en investeert de school in die relatie door onder andere diverse bijeenkomsten te organiseren. Onderwerpen rondom opvoeding komen daarin aan de orde.
De school eerbiedigt andere godsdiensten of levensbeschouwingen en geeft in het onderwijs aandacht aan de verschillende levensbeschouwelijke- en maatschappelijke waarden.
De school zet zich door een uitdagende leeromgeving in om maximale kansen aan elke leerling te bieden. Leerlingen met een specifieke hulpvraag kunnen rekenen op aansluitende zorg. Leerlingen met een specialistische hulpvraag, die het zorgaanbod te buiten gaan, worden in overleg met de ouders/verzorgers naar onderwijsinstellingen voor speciaal onderwijs verwezen.
De godsdienstlessen worden verzorgd door en onder de coördinatie van een godsdienstleerkracht.
De overige leerkrachten begeleiden de leerlingen vanaf groep 3 bij het gebed. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling en de burgerschapsvorming worden mede bepaald vanuit de identiteit. Zo wordt er binnen de wijk, de gemeente en op landelijk niveau ook deelgenomen aan projecten, die erop gericht zijn mensen in het algemeen te helpen. Binnen de verschillende vakken wordt in bredere zin de levensovertuiging betrokken als het gaat om visie, waarden en normen.
We houden rekening met alle facetten van elk individuele leerling. In de eerste plaats betekent dit dat de leerkrachten oog hebben voor de behoefte van elke leerling in de groep. Naast het lesgeven aan de gehele groep wordt er daarom ook in kleinere groepen gewerkt. Hierbij is meer aandacht mogelijk voor de individuele leerling. Als het nodig is, wordt er bij sommige vakken ook hulp en begeleiding gegeven aan leerlingen in een klein groepje of – bij uitzondering – in een één-op-één-situatie. Dit gebeurt meestal buiten de groep, om de gerichte aandacht te waarborgen.